Karate

"De weg van de vrede"

Geschiedenis van Wado Ryu Karate.

Wado betekent: de weg (do) van de vrede (wa)”.

De grondlegger van de Wado Ryu stijl is Hironori Ohtsuka, geboren op 1 juni 1892 in Ibaragi (bij Tokio) en overleden 29 januari 1982. Hij trainde Shinto yoshin ryu jiu jitsu kempo waarin hij 5e dan was toen hij bij Guchin Funagoshi Shotokan karate ging trainen. Funagoshi had de overtuiging dat karate niet in wedstrijd verband kon worden beoefend. Ohtsuka was het daar niet mee eens en wilde graag zijn technieken meten in wedstrijden. Hij ontwikkelde zo een stijl die snel en behendig was waarin hij de jiu jitsu technieken verwerkte waaronder veel lichaamsverdraaiingen  en ontwijkingen (taisabaki). Wado Ryu wordt ook wel “de kunst van het er niet zijn” genoemd. Het is eigenlijk net als water. Als water een steen tegenkomt in een rivier zal het water zonder te aarzelen om de steen heen stromen om vervolgens achter de steen weer samen te vloeien.

Wado Ryu onderscheidt zich van de andere karate stijlen op verschillende punten. Het is een wat “zachtere” stijl dan andere stijlen zoals bijvoorbeeld kyokushin. De Wado technieken gaan uit van een ontspannen situatie van de spieren. Vanuit deze situatie zal de actie gestart worden en pas op het moment van contact maken zullen de spieren worden aangespannen. Hierdoor kan snel worden gereageerd en gecounterd.

Ohtsuka had ook een hele liberale kijk op het karate: toen een van zijn (gevorderde) leerlingen eens vroeg hoe een bepaalde techniek het beste kon worden uitgevoerd zie hij:  “maak de techniek zoals die voor jouw het beste aanvoelt”.

Begin jaren 60 kwam het karate naar Europa en Nederland en ook Ohtsuka stelde vertegenwoordigers aan om de Wado stijl in Europa te verspreiden.  In Nederland waren vooral Ishikawa, Muramatsu en Suzuki actief.

Traditioneel Wado ryu Karate-do streeft naar  een goede balans tussen lichaam en geest door middel van training, waarin zelfverdediging, filosofie en lichaamskunst gecombineerd worden en waarbij het niet zo zeer gaat om het behalen van specifieke einddoelen maar om de weg (do), het leerproces. Fysieke aanleg is van ondergeschikt belang. Daarom is traditioneel Wado Ryu Karate-do geschikt voor iedereen.

Karate bij Budo Vereniging Deventer

Bij Budo Vereniging Deventer trainen we enthousiast met een leuke groep mannen en vrouwen (vanaf 15/16 jaar) op donderdagavond waarbij we alle aspecten van het karate behandelen: kumite (partner oefeningen), kihon (techniek oefeningen), kata (denkbeeldige gevechten), sparren (vrij vechten), alles met respect voor elkaar en onder strikte regels waardoor er vrij en zonder blessures getraind kan worden.

Lijkt het je leuk? kom eens meetrainen!

Op deze pagina

Lid worden?
Download het inschijfformulier!

Leraren

Karate

René Hageman

Ik ben René Hageman en verzorg de karatelessen binnen onze vereniging.  Als jongen begonnen met judo en toen ik 18 werd karate gaan doen.  Daarnaast train ik ook Jiu Jitsu.